one night in bangkok

Esbjörn vaknade tidigt av att något lät ifrån taket på grannhuset. Jag vaknade av att sängen till sist blev för hård och obekväm. Vi valde att övernatta i Bangkok på vår färd mot Chiang Mai. Känslan av att det okända väntar runt hörnet är stark. "Har du tänkt på att bussresan till Chiang Mai tar lika lång tid som flygresan mellan Sverige och Thailand" säger han. "Har du sett vad många olika höjder allt byggs på i den här stan" frågar jag.

Vi besökte postkontoret vid Soi Cowboy och skickade hem närmare 5 kilo kläder och jag-vet-inte-vad. Ja, vi visste att vi skulle ha packat mindre och färre, men nu vet vi bättre tills nästa gång. Vissa misstag måste man göra själv.

Därefter traskade vi bort till det enorma varuhuset Terminal 21, ett ställe där varje våning är en stad. Kaffe i Istanbul och en öl i London om man vill. Vi körde på sushifrukost i Tokyo och till efterrätt varsin glass i San Francisco. Vi gav 100 baht (c:a 25 kr) för en pinnglass som måste varit alla glassars mamma. Vi som imponerats av Bosses glassbar och italiensk gelato får helt enkelt ge plats åt en ny favorit. Well, med mat i magen tog vi upp jakten på sandaler. Hoppade på tåget till Siam men hittade i vanlig ordning bara mer mat.

Av någon anledning har jag de sista åren hävdat att jag inte är så förtjust i thaimat. Esbjörn har gladeligen käkat hämtlådor med cashewnötter och kyckling medan jag rynkat på nosen. Men nu: wavvvavoooom! Plötsligt beställer jag och vi allt på menyerna och tvekar inte ens när tallriken fullkomligt gråter av chillihettan från en Som Tam.